Saturday, May 26, 2012

Tips : Cinta Jarak Jauh

Assalamualaikum ....

Cinta jarak jauh ataupun  long distance love nihh dah ta asing untuk kite kan ? Sangat diakui yang cinta jarak jauh ni sangat la payah kan kan ? Mane taknyer , bila dah jauh mula la tak sefahaman , sering gaduh - gaduh .Tapi , jangan risau kat sini putry ade beberapa tips yang boleh kita kongsi bersama . nak tahu ape tips-2 nyer ? jom kita tengok . :))



1 . Kesetiaan

Okey , bila ade nyer cinta jarah jauh nihh , kedua-dua belah pihak mesti akan rase macam bosan , takde teman berbual , berkongsi masalah and rase tak secure bile orang yang kita sayang tade di sisi kita .  And pada masa itula , bila ade je peluang mungkin kita akan mencari teman buat mengisi kekosongan itu .So , kalau boleh taknak la jadi sampai camtuhh kan ? Jadi , perlu diterapkan dalam diri setiap pasangan untuk setia antara satu sama lain .

2 . Berusaha untuk berjumpa walaupun kejap

Bila cakap cinta jarak jauh , mesti la duduk pun jauh-jauh ye dakk ? Walaupun camtuhh , seboleh-bolehnya walau sesibuk cane pun korang , cuba cari masa untuk jumpa kejap . Bukan ape , mungkin kalau dalam phone , dalam meseg susah nak cakap . Tapi bila face to face , kan senang . . Tapi jumpa ikut syariat agama la ye adik-2 .. :))

3 . Percaya pada pasangan

Bila kita dah jauh dari paangan kita , apa yang perlu kita buat adalah percaya pada si dia . yela kan , kata la gf / bf awak tuhh still lagi belajar , mestila diorang ade group discussion kene keluar pegi wat research sana sini ye dokk ? So , janganla plak korang ragu-ragu tuduh or cemburu tak bertempat . Bila kita saling percaya , barulah hubungan kita menjadi semakin baik :)

4 . Bertanya khabar

Ini sangat la penting bila terjadinya hubungan jarak jauh nihh . Kalau boleh , sekurang-kurangnya kalau sibuk camne pun , telefon la pasangan korang untuk tanya khabar , sekurang-kurangnyer even korang ade jauh antara satu sama lain , but korang still can get on with each other , kongsi masalah same or maybe ade something yang nak dikongsikan oleh pasangan korang :)

So , itulah antara tips-tips yang boleh putry kongsikan dengan korang . :)


Kadang-kadang,Kerana terlalu sayang dengan seseorang, Allah ambil dia dari kita.
Allah jarakkan kita dengan dia.Untuk uji kita.Masihkah kita sayang pada yang MENGURNIAKAN rasa sayang itu
Masihkah kita sayang pada yang MENGANUGERAHKAN rasa sayang itu.
Dan masihkah kita percaya pada aturan DIA.Untuk sedarkan kita.Bahawa ada DIA yang perlu lebih kita sayangi, lebih dari segala-galanya.DanKadang-kadang,Allah ambil juga kembali orang-orang yang tidak kita hargai.Saat Allah jarakkan kita,lalu timbul rasa rindu dan menyesal,Itu bukan untuk menghukumi kita.
Tetapi untuk memberi pengajaran.
bahawa bila kita tak mahu menyayangi mereka,
Allah akan mengambil mereka untuk disayangilebih dari yang kita mahu lakukan..

2 comments:

  1. percintaan jarak jauh memerlukan kepercayaan yang tahap tinggi.. :) tapi best tau sebab sekali sekala jumpa.. so tahap kesetiaan pun menebal jugak. :)

    Blog kamu aida masukkan dalam list MEREKA YANG AWESOME 2

    http://diarisifroggie.blogspot.com/2012/06/mereka-yang-awesome-2.html

    ReplyDelete