Sunday, June 30, 2013

Tips Panduan Peperiksaan Penolong Akauntan W27

Assalamualaikum ...

Hye semua.. Actually kali nihh putry dapat lagi tawaran untuk menduduki exam SPA buat kali kedua. So, putry ada terbaca dalam satu page nihh tentang tips-tips untuk menduduki exam nih. And putry rasa apa salahnya jika putry dapat kongsikan benda yang baik nih dengan korang semua kan ?

Sebelum itu, if ada antara pembaca-pembaca blog putry dapat jugak menduduki exam SPA nihh, bolehla share-share dengan putry if korang dapat info ape-ape eh :)

Berdasarkan apa yang putry dapatla kan, antara tips panduan peperiksaan untuk Penolong Akauntan nihh kita kena study pasal :


  • Akta Acara Kewangan 1957 ( Pindaan 1972 )
  • Arahan Perbendaharaan
  • Pekeliling dan Surat Pekeliling Perbendaharaan Terkini ( yang berkaitan dengan kewangan )
  • Surat Pekeliling Jabatan Akauntan Negara Malaysi terkini
  • Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam yang berkaitan dengan sistem Perakuan Mikro.
 
Korang jugak haruslah and wajibla ( nak berjaya kena struggle lebih sikit ye huhu ) buat rujukan tambahan, manalah tahu kan kalau-kalau Arahan Perbendaharaan juga turut ditanya. Takpa baca sekali lalu pun takpe, janji ada jugak satu maklumat yang kita tahu, Iye dokkk ?


  • Bab A - Acara Kewangan 
  • Bab B - Acara Pengakaunan
  • Bab C - Audit, Kehilangan dan Acara Hapus Kira.

So , setakat ini yang tuh jela tips-tips yang putry tahu. If korang ada info lain, bolehla share-share dengan putry ye. Bila kongsi-kongsi nihh syokk sikit. Boleh berjaya sama-sama ye dokkk ?? 

Okeyla, putry pun nak kena study jugak nih. Huhuhu tak nak dah frust menonggeng acam hari tuhh lagi. Huhu So, jom study sesama. :) And haa Good Luck gaissss. Wishing you all the best. Semoga semuanya dipermudahkan okey :)





7 comments:

  1. Good luck.

    From,

    Nasz

    www.mohdnaser.com

    ReplyDelete
  2. good luck. moga - moga ada rezeki.

    jangan lupa follow me back :)

    ReplyDelete
  3. salam sis...apa keputusan temuduga sis?? oh ya.. dikesempatan ini juga saya ingin berkongsikan sesuatu iaitu Contoh dan Panduan Exam Pen Akauntan W27 khas untuk calon 2014 yang di panggil exam :) ada masa jemput dtg blog saya yeah sis..

    ReplyDelete