Tuesday, June 7, 2011

11 Tips Dalam Berpasangan (:

Assalamualaikum semua . . 
selamat petang . korang semua sehadd ? alhamdulillah , boleh jugak update blogg untuk hari ini ye . (:
ingatkan hari ini still lagi kat Kedah , tapi disebabkan condition adekk putry pun dah okey , so malam tuhh jugak kitorang gerak balik Peneng . penatt , tapi lega sangat sekurang - kurangnya dapat tengok adekk putry (:

okey , hari nie takde citer menarik pun nak share dengan korang semua .
tapi , putry ade tips yang menarik buat korang . . 
macam sebelum nie , putry ade buat entry pasal tanda2 korang jatuh cinta ,
but kali nie nak share pasal tip-tip yang perlu ade dalam diri orang yang bercinta .
putry yakin and percaya , ramai di kalangan kita ni yang dah ade pasangan masing-masing , betul tak ?
so hari nie putry nak share sikit elemen-elemen penting dalam hubungan berpasangan nihh .
jom tengok sama ada korang ade tak bende-bende nihh (:


Beriman

untuk menjadi pasangan yang lebih baik , kunci pertama adalah menguatkan iman korang sendiri . dengan adanya pasangan yang beriman , pasti hubungan cinta antara kedua pasangan akan mencapai titik yang maksimum . kiranyer macam nila , yang si teruna nihh pandai menjaga solat , tahu mane betul and salah , kire okey la tuhh . lagipun , adanya lelaki kan untuk membimbing wanita

Jangan 'minder' dan selalu mengenang masa lalu

nie pun penting jugak dalam sesebuah hubungan . korang janganlah bersikap minder terhadap pasangan korang . bila korang pernah buat suatu kesalahan dimasa lalu , jangan selalu dikenang atau diingat . think positif . bila korang  minder , sama je macam korang mengatakan bahwa korang tidak sepadan untuk pasangan korang . bila korang tidak percaya diri korang , yang korang adalah pasangan yang sepadan untuk dia , maka korang akan benar-benar menjadi pasangan yang tidak sepadan .

Romantis


romantis ? wahh semua mesti tengah senyum-senyum kalau cakap pasal nihh kan ? hehe 
masa hubungan cinta mulai mengalami keretakan , tanda pertama yang terlihat adalah bila mula pudarnya romantisme antara pasangan . umumnya pasangan yang akan retak melupakan bagaimana senangnya ketika pertama kali mereka menjalin hubungan tersebut . hubungan cinta adalah sesuatu yang harus terus menerus dibina dan bersikap romantis dalam membina hubungan tersebut adalah mutlak . so , pandai-pandai la korang olah romantis korang tuhh camne ye (: yang penting tak langgar dari batasan agama okey ?

Jangan membuat sesuatu hanya kerana ingin membahagiakan pasangan korang

bape kali kah 
korang 
pernah mengerjakan sesuatu untuk pasangan korang yang sebenarnya korang tak nak pun lakukan , tapi tetap korang lakukan kerana ingin membuat pasangan korang bahagia . camne perasaan korang ketika mengerjakan hal tersebut ? setiap kali korang membuat kompromi atas sikap korang , korang akan  pebesarkan jurang hubungan cinta korang . sebaiknya korang secara jujur mengatakan pada pasangan korang bahawa korang  kurang senang mengerjakan hal tuhh , dan mencari alternatif lain untuk mengatasinya bersama . kalau korang takut ia akan menyakiti hati perasaan korang , korang try la slow talk dengan pasangan korang tuhh . mesti pasangan korang tuhh akan paham . ~



Jangan paksa pasangan korang untuk melakukan hal-hal yang dia kurang senangi

haa , nie lagi satu . semua orang tak suka di paksa ye tak ? so , bila korang dah tahu yang pasangan korang tak suke , jangan di paksa pasangan korang . mungkindalam korang tak sedar , korang dah melukakan hati and perasaan pasangan korang tuhh . so , dalam hal ni , korang kene la same-same berbincang ye (: nanti takde la tercetusnya salah faham antara korang .  lagipun , kalau korang tahu pasangan korang kurang senang melakukan sesuatu hal , mengapa dipaksakan ? ye tak ?

Jangan merendahkan pasangan korang

ini pun salah satu elemen yang penting dalam sesebuah hubungan . tidak ada manusia yang sempurna didunia ini . masing-masing mempunyai daya fikir , kerja dan daya tahan tersendiri betul tak ? bila korang selalu merendahkan pasangan korang dengan menyalahkan apa saja yang dia salah lakukan , bagaimana korang akan berharap dia akan buat bende yang betul ? sebaliknyer , korang tegur dengan cara baik dan bukannya merendahkan pasangan korang . and most important , jangan bezakan pasangan korang dengan lelaki / perempuan lain . itu akan menyakitkan hati pasangan korang

Jangan memberi janji yang korang tidak mampu penuhi

kepercayaan adalah hal penting dalam suatu hubungan cinta . kepercayaan harus dibina dan dikembangkan . bila korang tidak memenuhi janji korang pada pasangan korang , bagaimana pasangan korang akan percaya pada korang pada masa yang akan datang ? sebaliknyer , korang berfikir dahulu sebelum melemparkan kata-kata janji . sama ada korang mampu atau tidak untuk menunaikannya . 

Usahakan untuk selalu berada disisinya

pasangan korang merupakan teman korang untuk seumur hidup , insyaAllah .so , korang berusahalah untuk berada disisinya baik dalam suka mahupun duka . cuba paham situasi pasangan anda dan cube tenangkan diri pasangan korang jika mereka dalam masalah . pasangan korang pasti akan merasa lebih tenang dalam menghadapinya bila korang sentiasa ada di sisi nya .

 Komunikasi

dunia berubah dari hari ke hari . bila korang tak berkomunikasi dengan pasangan korang , korang akan terkejut bila pada suatu hari korang baru menyedari bahawa jurang perbezaan antara korang berdua menjadi semakin lebar . sebab tuhh la komunikasi nie penting , supaya kata putus dapat di buat . 

Jangan berlaku kasar tak semena-mena terhadap pasangan korang

cukup jelas kan dengan penyataan di atas ? h
ormatilah pasangan korang sebagaimana korang menghormati manusia lain .
 jangan sampai korang lebih menghormati teman korang daripada menghormati pasangan korang sendiri . tambahan plak jika lelaki berkasar dengan wanita . seperti yang kita tahu , hati wanita sangat lembut . bila si lelaki berkasar , ini akan membuatkan pasangan korang tuhh tersentuhh and rase tak di sayangi .






Jujurlah selalu

biasanya suatu hubungan cinta tidak akan berlangsung lama apabila berlandaskan pembohongan . walaupun pasangan korang tak pernah mengetahui kebohongan yang tersimpan , tetapi korang mengetahui kebohongan itu , akan mempengaruhi perasaan korang mahupun pasangan korang . dengan itu , hubungan cinta tak akan membawa kepada kebahagiaan . 


so , camne ? korang ade tak semua nihh ? so , same-same lah kita memperbaiki nyer dalam mengeratkan lagi hubungan korang okey ? hope sangat tips-tips nie berguna untuk korang ye (:





1 comment: