Wednesday, April 20, 2011

Assignment 2 UBM : Sunnah Nabi di dalam Hidup kita

Assalamualaikum sume , 
okey , korang ingat lagi tak pasal UBM . ?
before this , putry ade buat entry pasal assigment pertama iaitu untuk mggu orentasi .
s now , UBM ade bagi second assigment yang perlu dilaksanakna oley penuntut-penuntut UBM .nak tahu tak ape tajuk assingment yang diberikan oleh UBM kali ni . ?
tajuk assgment tuk kali nihh bertajuk : Sunnah Nabi di dalam Hidup Kita


okey , so ape tnggu lagi .
cepat siapkan assinggment masing-masing . 

Nama : Puteri Natassia Binti Ahmad Daud .
Tajuk : Sunah Nabi Di Dalam Hidup Kita .


Seperti yang kita tahu , amalan sunah Rasulullah s.a.w adalah amat digalakkan untuk kita ikuti . Rasulullah s.a.w pernah berkata ; Barangsiapa yang menghidupkan sunnah ku , maka dia telah mengasihaniku , dan siapa yang mengasihaniku , dia akan memasuki syurga bersama-sama ku . 

Antara sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w adalah :

1 . MEMOTONG KUKU MENGIKUT URUTAN YANG BETUL .
  jika kita lihat sekarang ini , berkuku panjang telah menjadi trend remaja masa kini . malah , dengan kuku mereka yang panjang itu , mereka menambah dengan mewarnakan kuku mereka dengan pelbagai warna yang secara terang-terang nya adalah salah di sisi agama kita . Rasulullah pernah berkata : Barangsiapa yang menyimpan kuku yang panjang ibarat seperti memelihara sekandang khinzir . so , cube bayangkan kuku korang yang disimpan panjang-panjang . untuk pengetahuan korang jugak , bile korang menyimpan kuku yang panjang , di dalam kuku korang itu terdapat satu bakteria yang dikenali sebgai E-Coli .  Bakteria ttue susah sangat nak hilang walaupun korang dah basuh tangan korang dengan menggunakan sabun . bayangkanlah , selama korang berkuku panjang nih , korang nak memasak , makan sume . masuk sekali bakteria tue dalam badan korang dan secara tak langsung memudaratkan kesihatan korang . so , pengajaran yang kite dapat is , janganla menyimpan kuku panjang okey . dengan itu , putry sertakan sekali cara pemotongan kuku engan cara yang betul . and seelok-eloknyer potong la kuku pada hari Isnin , Khamis Dan Jumaat .


" Rasulullah pernah bersabda  ;
Barangsiapa yang memotong kukunya pada ;

* HARI SABTU : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk ke dalam tubuhnya penyakit .
* HARI AHAD : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk ke dalamnya kemiskinan .
* HARI ISNIN : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk ke dalamnya sihat .
* HARI SELASA : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk ke dalamnya penyakit .
* HARI RABU : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk ke dalamnya kepapaan .
* HARI KHAMIS : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk ke dalamnya sembuh dari penyakit .
* HARI JUMAAT : nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah s.w.t .


2 . MAKAN DENGAN MENGGUNAKAN TANGAN .
 kebanyakan daripada kita selalu nya lebih selesa makan dengan menggunakan sudu & garfu . hal ini kerana , ada yang berpendapat tangan akan berbau , mudah , tak perlu susah-susah untuk pergi mencuci tangan sebelum makan . tapi mereke tidak tahu yang makan dengan menggunakan tangan adalah satu sunah Rasulullah yang memberi kebaikan dalam sistem badan kite . hal ini dapat dirujuk dengan cara Rasulullah sendiri . baginda akan menggaulkan lauk dengan nasi dengan tangan kanannya dn kemudian membiarkan sebentar , lalu Rasulullah akan mengambil sedikit garam dengan menggunakan jari kecilnya ( jari yang last tue ) lalu menghisap garam tersebut . kemudian , barulah baginda menjamah nasi dan lauknya . korang nak tahu mengapa . ? hal ini kerana , kedua-dua belah tangan kita akan mengeluarkan enzim , tetapi konsentrasi enzim di tangan kanan adlah kurang dari enzim di tangan kiri . hal ini kerana , enzim di tangan kanan adalah enzim yang dapat membantu proses penghadaman . selain itu . 

Rasulullah juga akan menjilat jari baginda selepas makan . yang pasal garam plak , seperti yang kita sedia maklum , garam merupakan sumber mineral yang berasal dari tanah yang diperlukan oleh badan kita . 2 cecah garam dari jari kita adalah sama dengan 1 liter air mineral . selain itu , garam juga adalah penawar yang paling mujarab untuk keracunan dan meghalang dari sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin mengganggu manusia . 



3 . SELALU BERZIKIR

 seperti yang kite sedia maklum , Rasulullah juga sering berzikir . mengikut kajian , otak hanyalah aktiviti - aktiviti bio - elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna . setiap hari 14 juta saraf yang menbentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain . semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita perolehi adalah natijah daripada aliran interksi bio-elektrik yang tak terbatas .

Oleh itu , apabila seseorang itu berzikir denagn mengulangi kalimat-kalimat Allah , seperi subhanallah beberapa kawasan otak akn menjadi aktif . ini menyebab berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan saraf otak tersebut . apabila zikir disebut berulang kali , aktiviti saraf semakin aktif dan menambahkan lagi bio-elektrik .

Allah sanagt menyukai orang yang sentiasa membasahkan lidahnya dengan zikrullah . ingatlah bahawa Allah telah menjanjikan ganjaran pahala yang banyak kepada orang yang berzikir . Rasulullah kita juga sering berzikir , tak kire la di waktu kesenagan atau kesusahan . baginda juga sering berzikir taubat kepada Allah s.w.t . kebaiakn zikir ini selain mendapat pahala dari Allah s.w.t adalah :

* dapat ketenagan hati

* dimurahkan rezekinya

* dilimpahi keredhaan dari Allah s.w.t

* membangkitkan aura shsiah di dalam diri

* dapat menghidup dan menjernihkan hati

* membina pemikiran yang positif



okey , panjang lebar plak assingment putry kali ini . hope prof terime ye . :)
ini hanya sekadar perkongsian ilmu yang putry ade . 
akhirnyer , siap jugak assngment nih . (:
pada korang-korang yang belum lagi join UBM nihh , pakat-pakat la kite join ye (:
it's interesting dear . .
korang boley klik [ sini ] untuk mklumat lanjut .

1 comment:

  1. thanks for the information. sekarang dah tau dah nak potong kuku hari apa..hahahaaa.;)

    ReplyDelete